Jste dobrá...!

„…., že jste to vydržela!“ Povídal najednou ten mladík v metru.

„To vůbec není o tom, jestli je někdo, dobrý, děkuji Vám. MOC Vám děkuji!“ slyším se odpovídat a zjišťuji, co se děje, kde jsem a o co vlastně jde. Vracím se do reality.

Poznávám pražské metro, mladíka, který se opírá o dveře. Stojíme těsně vedle sebe a já vnímám jeho tvář. Usměvavou, klidnou s hlubokýma očima.

„Většinou každý uhne, když se na něj dívám,“ dodává s přirozeným klidem.

„Proč bych to dělala,“ odpovídám spontánně a už mi rozum káže spolknout dodatek : „máte krásné oči!“ Přišlo mi to blbý. Nehodí se, abych já říkala takové věci mladému muži v metru. Tak jsem mu aspoň popřála hezký den a ještě jednou poděkovala.

No jasně, blbeček rozum mi zas do toho kecá. Pro tentokrát jsem mu to odpustila, protože mě tak vrátil už opravdu zpět a umožnil mi zjistit, co se vlastně stalo.

Pohled toho mladíka jsem ucítila, prostě si mne přitáhl. Viděla jsem tvář, oči a první, co mě napadlo:

„ Co tak civí, spratek! Tak schválně, kdo z nás to dýl vydrží!“

Něco ve mně vyrazilo do boje!

„Já ti ukážu, že blbě čučet na starší vážnou dámu se nedělá!“

A udělalo se mi blbě. Normálně fyzicky nevolno, podlomily se mi kolena, začala jsem se dusit, krk sevřený a bolavý. Už pár měsíců mě různé nepřehlédnutelné a velmi důrazné okolonosti učí, že moje fyzické tělo je dokonalé ukazovátko. A je radno ho vnímat a naslouchat mu. Poučena, raději jsem hodila zpátečku a zavnímala v sobě narůstající chuť seknout, srazit, přeprat, převálcovat, ublížit.....

Známe se. Ode dávna, tedy od mého mládí, ale je možné, že patří možná ještě kamsi dál, do hluboké a dávné minulosti. Tam, kde byla dříve prioritou a potřebou. Třeba pro přežití, pro vítězství, pro nadvládu, podrobení. Nevím, nepotřebuji pátrat. Přeji si ji poznat a naučit se ji chápat, přijmout, uzdravit.

Koukám do těch očí, dávám prostor tomu, co mnou prochází a cítím, že se přestávám dusit, stojím pevněji a ty oči mě začínají objímat. Nemusím nic vydržet, ony mne podporují, ukazují cestu, vedou mne do klidu, dávají mi šanci uvidět, co je za nimi či hluboko v nich ukryté. Vidím krajinu plnou laskavosti, míru a bezpečí. Jistotu bez boje, soucit bez lítosti, pochopení bez přetvářky a bez podmínek. Cítím vděčnost a vím, že tady se nesoutěží a nehodnotí. Tady se zkrátka JE a to stačí.

Necítím se „být dobrá“. Proč? Ale je milé, že to ten mladý muž řekl, protože jsem mu mohla poděkovat. Opravdu je za co. Za tu lekci, šanci, příležitost. Snad meditaci, snad výlet...V dopravní špičce v pražském metru. Další poznání pro mého nevěřícího, nedůvěřivého a opatrného vnitřního Tomáše! Šance, příležitosti a možnosti jsou všude.

Pro příště už vím, že není až tak nebezpečné se o chlup víc otevřít a neježit se, nestartovat hned na první kouknutí. Za kapkou trpělivosti a důvěřivosti se může ledaccos objevit a najít.

A fakt nejsem na mladý kluky :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat